YEARS

Saturday, January 4, 2014

2nd Journey: Mencari Batu Gajah - Pasir Salak, Perak

Perjalanan saya yang Pertama adalah menjejaki Batu Gajah,  Ada Apa di Pasir Salak.....????


 Tugu Peringatan James Wheeler Woodford  Birch
Residen British Pertama di Perak pada November 1874

Mengenali Pasir Salak di Perak.

Petikan Link- Mengenali Tan Sri  Ramli Ngah Talib

"Pengalaman saya mengenali  Tan Sri Ramli Ngah Talib adalah amat Unik sekali.  Beliau telah menjadi Presiden Persekutuan Catur Malaysia (MCF) selama sepenggal sejak pemilihan pada 2008. Tapi sebenarnya saya telah mendapat AMANAT  ini pada 3 tahun dahulu untuk pergi ke Batu Gajah, Perak  pada tahun 2007. Tapi saya tidak endahkan  sehingga saya hadir di kejohanan  1st national Rapid pada tahun lepas di Universiti Teknologi Petronas (UTP) ketika melintasi Batu Gajah apabila saya memandu pulang ke Kuala Lumpur. 
Tetapi aneh untuk  kali kedua trip cadangan perjalanan saya ke tempat kelahiran Tan Sri, saya telah mendapat MImpi / Vision mengenai Tan Sri. (saya maklumkan kepada Zu & Greg).  Apabila saya di kawasan Kompleks Pasir Salak, gambaran yang saya alami adalah di kawasan rumah berandah perak dan Surau lama bersebelahan tempat Tugu Makam pembunuhan JWW Birch. Maka penjelasan saya sudah terjawab…." - Catatan blog pada -Monday, January 31, 2011
-----------------------------------------------------
 Perkara Kedua : Sepanjang perjalanan ke Pasir Salak, saya melepasi Kellie's Castle dan menziarahi Makam Muzaffar Shah di Pekan Parit ( 'kunci') sebelum ke Universiti Teknologi Petronas (UTP)

Bermulanya Event Catur Pertama di Universiti Teknologi Petronas (UTP) 
- 1st National Rapid Chess Championship 2010 
-  THE NATIONAL AGE-GROUP CHESS CHAMPIONSHIPS 2011

 
Menjadi VIP dan berucap selaku wakil MCF bersama Tuan Hj. Mohamad Noor Rosli bin Baharom (Director Student Services Department, UTP) dan  beserta pertolongan daripada Ustaz Abd. Ur Rahman kejohanan yang diadakan di UTP berjalan lancar sehingga kini.
-------------------------------------------------------------

 
 Pasir Salak Resort, Perak
Kompleks Sejarah Pasir Salak dibina pada tahun 1990 atas inisiatif Menteri Besar Perak ketika itu, Tan Sri Ramli Ngah Talib dan  dibiayai Kerajaan Negeri.  Dirasmikan pada 26 mei 1990 oleh Raja Muda Perak, Raja Nazrin Shah.
------------------------------------------------------------------------

Perjalanan:  
Pasir Salak Resort terletak si tepi Sungai Perak, Jarak 70km daripada bandar Ipoh dan 25km ke arah Teluk Intan, Memandu daripada Highway Plus Utara-Selatan keluar di tol Simpang Pulai. Ikut arah ke UTP- Bandar Sri Iskandar dan ke Kg Gajah.  Sepanjang jalan ada arah signboard Kompleks Pasir Salak.  Jika ikut jalan dalam masuk simpang Tapah (jimat Tol), ikut jalan Balai Cenderong hingga masuk ke Kg Gajah.

 -"Tempat Jatuh (Zuraiha) lagi dikenang, Inikan pula tempat mencuci Mata"

Percaturan:
 MALAYSIAN CHESS FEDERATION COUNCIL: 2010-2012
Tan Sri Ramli Ngah Talib menjadi Presiden Persekutuan Catur Malaysia untuk 3 Penggal.(2008-2014).
Bersama beliau selaku Vice President -(Biro Catur Wanita) & Bendahari.
Lawatan Presiden Dunia (FIDE) Mr. Kirsan Ilyumzhinov  ke Kuala Lumpur, Malaysia 

Pengisian:
  • Memberi Semangat sebagai PEJUANG bangsa.
  • Mengenali Asal Usul Presiden MCF
  • Membuka lembaran mengenali Sistem Kesultanan Perak.
  • Menyusuri sejarah Pahlawan Maharajalela, Dato Sagor dan kisah sejarah pembunuhan Residen JWW Birch.

No comments:

Post a Comment